Jelenlegi hely

Hirdetés

Sáfrány: védi szemünket, agyunkat is

Az egyik legegzotikusabb és legdrágább fűszernövényt, a sáfrányt évszázadok óta használják a sütemények, levesek, húsételek ízesítésére, emellett azonban gyógynövényként is alkalmazható. 

Egy csipetnyi is elegendő belőle ahhoz, hogy jótékony hatásait élvezhessük.

A sáfrányból tényleg elegendő egy csipet

A sáfrány évszázadok óta az egyik legkülönlegesebb, legegzotikusabb, legdrágább fűszerek közé tartozik, melyet sokáig csak a nemesek engedhettek meg maguknak. A sáfrány előállítása ugyanis rendkívül költséges, közel 80 000 virágot kell feldolgozni ahhoz, hogy 500 gramm fűszert kapjunk.

Nemcsak ezért javasolt keveset használni belőle: a sáfrány tápanyagokban és fitonutriensekben olyan gazdag, hogy már egy csipetnyi is elég ahhoz, hogy kifejthesse pozitív hatásait. Ráadásul, ha túlságosan sokat fogyaszt belőle valaki, annak sajnos kellemetlen következményei is lehetnek, például hányinger és hányás, hangulatingadozás vagy szapora szívverés.

Jót tesz az emésztésnek a sáfrány

A sáfrány segíti az emésztésünket, csökkenti a túlzott puffadással és gázképződéssel járó kellemetlenségeket, enyhíti a gyomorégést, és enyhe fájdalomcsillapító, görcsoldó hatásai is vannak. Érdemes naponta – vagy a nagyobb lakomák után – meginni egy csésze sáfrányteát: ehhez két deci vízbe tegyünk egy csipetnyi sáfrányt, forraljuk fel, majd egy kiskanál mézzel ízesítve fogyasszuk el. 

A fűszernek nyugtató, stresszoldó és kiegyensúlyozó hatásai is vannak, ezért ha az állandó idegeskedés miatt nehezebben alszunk el, érdemes egy-egy bögre sáfrányból készült teát vagy sáfránnyal ízesített meleg mézes tejet meginni. A sáfrányban található fitokemikáliák a hangulatunkat is javítják, a fűszer rendszeres fogyasztása a szakemberek szerint enyhítheti a depresszió tüneteit is.

Óvja a szemünket, az agyunkat is a sáfrány

A sáfrányban található fitonutriensek különösen jót tesznek a szemünknek, védik az úgynevezett fotoreceptorokat a károsodástól és csökkenti a súlyos, degeneratív szembetegségek (pl. az időskori makuladegeneráció) kialakulásának kockázatát is. Ha valaki a szeme egészségét szeretné megőrizni a sáfrány segítségével, érdemes sáfránykivonatot tartalmazó étrend-kiegészítőt szednie. 

Kutatások szerint a fűszerben olyan vegyületek is vannak, melyek jótékonyan hatnak az agyunkra, többek között javítják a kognitív funkciókat, még az idősebbek vagy a demenciában, Alzheimer-kórban szenvedők esetében is. A szakemberek tervei között mindenképpen szerepel, hogy tovább tanulmányozzák a sáfrány hatóanyagait, melyeket esetlegesen fel lehet majd használni egy, a demencia kezelésére, sőt akár gyógyítására szolgáló szer kifejlesztésére. 

Tökmag és tökmagolaj: ezért egészséges! Kattintson tovább!

Állatkísérletek során azt is sikerült bizonyítani, hogy a sáfrányban található antioxidánsok és gyulladáscsökkentő hatóanyagok megakadályozzák, hogy lerakódások, úgynevezett plakkok alakuljanak ki a vérereken. Ezek a plakkok érszűkületet okozhatnak, rontják a vérkeringést és rendkívül súlyos problémákhoz, akár agyvérzéshez vagy szívinfarktushoz is vezethetnek. A sáfrány, illetve a fűszerkivonatot tartalmazó étrend-kiegészítő a vérnyomást is normalizálja és az erek rugalmasságának megőrzéséhez is hozzájárul.