Jelenlegi hely

Hirdetés

10 dolog, ami árt a porcoknak

A porckopás (artrózis) az egyik leggyakoribb mozgásszervi betegség: az ízületeket párnázó kemény, de rugalmas szövet károsodik. 

Hirdetés

Az alábbiakból kiderül, hogy milyen tényezők, rossz szokások növelik leginkább a betegség kialakulásának kockázatát.

1. Súlyfelesleg okozhat porckopást

Gondoljunk bele: minél többet mutat a mérleg, a térdünknek, a gerincünknek és a csípőnknek annál nagyobb nyomást kell elviselnie, ez pedig az ízületeinket védő porcok kopásához vezethet.

2. Mozgáshiány is felelőse a porckopásnak

Főleg az ülőmunkát végzők vannak veszélyben, mivel a mozgáshiány ugyanúgy károsítja az izmokat és megfeszíti az ízületeket, mint a túlerőltetés. Ha kénytelenek vagyunk egész nap a számítógép előtt ülni, akkor is legalább 10 percenként változtassunk a testhelyzetünkön, valamint óránként álljunk fel, és sétáljunk egyet, hogy a végtagokban is serkentsük a véráramlást.

3. A túlerőltetés és a porckopás

Ez a másik véglet! Testünk jelzi, ha elfáradt! Ha úgy érezzük, hogy nem bírjuk tovább, hagyjuk abba a sportolást!

4. Ha nem sportolunk kopnak a porcaink

A rendszeres edzés védi az ízületeket, mivel építi és erősíti az azokat körbefogó izmokat. Ha eddig nem mozogtunk rendszeresen, itt az ideje, hogy elkezdjük az edzéseket.

5. A kalcium és D-vitamin-hiánytól is lehet porckopásunk

Mindkettő tápanyag nélkülözhetetlenül fontos ahhoz, hogy csontozatunk s az ahhoz kapcsolódó ízületek és porcok erősek és egészségesek legyenek.

6. Dohányzás és alkoholfogyasztás is porckopáshoz vezethet

A cigaretta és az alkohol is jelentősen csökkenti csontjaink ásványianyag-tartalmát, vagyis a csontsűrűséget. Rendszeres fogyasztásuk felborítja a csontépítés és a -lebontás egyensúlyát, mivel károsítja az építő sejteket. Ez többek között csontritkuláshoz is vezethet.

7. Még az állandó kütyünyomkodástól is kophatnak porcaink

A gépelés, az egyes okoskészülékek gombjainak nyomogatása, illetve az ehhez hasonló kis műveleteket igénylő, de hosszú, ismétlődő mozgások rossz hatással vannak az ízületeinkre a vállunktól kezdve egészen az ujjainkig. Ha elkerülni nem tudjuk, tartsunk 2-3 perces szünetet az ilyen tevékenységek közben.

8. Ha túl nehéz a táskánk bekövetkezhet a porckopás

Ha oldaltáskáról van szó, szakértők szerint nem ajánlatos a testtömegünk 5%-ánál nehezebbet magunkkal cipelni – 60 kilósan például 3 kg-nál többet –, ha el akarjuk kerülni a gerincferdülést. A legjobb, ha a hátizsák mellett tesszük le a voksunkat. Hogy miért? Ennek hordásakor egyenletesebben oszlik el a teher a hátunkon. Bepakolásnál törekedjünk arra, hogy a nehezebb dolgok kerüljenek a hátunkhoz közelebb, a könnyebbek pedig a táska másik felére.

9. Nem törődünk a fájdalommal

Sokan hetekig nem mennek orvoshoz, ha ízületi fájdalomtól szenvednek, abban bíznak, hogy majd elmúlik. Ezt igen rosszul teszik, mivel a korán diagnosztizált betegségek könnyebben gyógyíthatók.

Porckopás vagy leválás: lássuk, mik a különbségek!

10. Órákig bámuljuk a képernyőt

Manapság, a mobiltelefonok és a laptopok elterjedésével, egyre többeknél jelentkezik nyak- és válltáji fájdalom. A panaszok kialakulásának oka, hogy ezeknek az eszközöknek a használata közben fejünket hosszan lefelé hajtjuk. Ezzel megerőltetjük a gerinc felső szakaszát, ami egy idő után súlyos elváltozásokhoz, s akár fiatal korban kialakuló porckopáshoz is vezethet.  



Hirdetés