Jelenlegi hely

Hirdetés

Veszély: gyermekkori gyógyszermérgezés

Egyre több amerikai kisgyerek kerül sürgősségi osztályra véletlen gyógyszermérgezés következtében - írták amerikai kutatók a Pediatrics című szakfolyóiratban.

Megállapításaik szerint az esetszám növekedését elsősorban erős fájdalomcsillapítók, nyugtatók, altatók és izomlazítók okozták. A mérgezéseknél általában a gyerekek veszik be véletlenül a szert, nem pedig a szülők cserélik össze és adják be tévedésből azokat.

A Cincinnati Gyerekkórház kutatói G. Randall Bond vezetésével gyűjtötték össze az adatokat az Egyesült Államok mérgezési központjaiból, ahol regisztrálják a mérgezés miatti segítségkéréseket. Ezek szerint 2001 és 2008 között 544 ezer öt év alatti gyerek vett be véletlenül gyógyszert, közülük 454 ezren csak egyetlen szemet. A tanulmány szerint a legtöbb esetben nem lett komolyabb baja a gyerekeknek, ám 66-an meghaltak.

Az elemzett időszakban a véletlen mérgezések száma 30 százalékkal emelkedett, a kórházi kezelések száma szintén emelkedett. A kutatók úgy vélik, ennek hátterében az áll, hogy az amerikaiak egyre több gyógyszert tartanak otthon, köztük kábító hatású fájdalomcsillapítókat, vérnyomáscsökkentőket és diabétesz elleni szereket. A leghosszabb kórházi kezelésre a cukorbetegeknek szánt gyógyszert beszedő gyerekek szorultak, és közülük minden ötödik szerzett közepes vagy súlyos sérülést.

Bond hangsúlyozta, hogy számos olyan szer van ma már forgalomban, amelyből akár egyetlen szem is veszélyes lehet egy gyerek számára. A kicsiket már 9 hónapos koruktól figyelni kell - figyelmeztet a szakértő -, mert már ebben a korban is előfordult véletlen gyógyszerbevételből adódó mérgezés.