Jelenlegi hely

Hirdetés

Milyen probiotikumot válasszunk?

Sok mindenen múlhat, hogy mennyire válik hasznunkra egy-egy probiotikumos termék. Fontos szempont lehet az összetétel, a csíraszám, a savvédelem, nézzük, mit érdemes a polcnál állva mérlegelni.

Probiotikumok vásárlásánál ne feledjük, hogy bélflóránk egyensúlyáért nem egyetlen baktériumtörzs felelős. Amennyiben tehát valamilyen károsodás érte, akkor szintén nem elég egy mikroorganizmus „típust” pótolnunk, hogy visszanyerje az egészségét.

Olyan terméket érdemes tehát vennünk, amely minél több baktériumtörzset tartalmaz. Nem ez az egyetlen szempont azonban, amit érdemes szem előtt tartani a vásárlásnál.

Ismerjünk meg még néhány hasznos információt a probiotikumról!

A humán eredetű törzsek képesek tartósan megtelepedni az emberi bélrendszerben; a hatásuk is tartós. Bár növényben, állatban izolált ártalmatlan baktériumokat is forgalmaznak, válasszunk az elvesztett természetes humán flóra szereplőit tartalmazó készítményt.

A probiotikus étrend-kiegészítők esetében nincs előírás arra vonatkozóan, hogy a termékeknek mennyi élő baktériumot kell tartalmazniuk. Pedig ez egyáltalán nem mindegy.

100 millió baktérium a minimum a probiotikumos kezelés alatt!

Nyilvánvaló, hogy eredményesebb lehet a kezelés nagyobb számú jótékony baktérium esetén, és ezzel ellenkezőleg: kidobott pénz, ha olyan terméket veszünk, amelyben nincs élő baktérium! Vásárlás előtt nem árt ezért ellenőrizni, hogy szerepel-e a címkén ez az adat (adagonként jó, ha eléri a 100 milliót).  


Vannak olyan bélbaktériumok, amik jótékony hatással vannak a szervezeteünkre.

A baktériumoknak élve kell a vastagbélbe jutniuk, azaz túl kell élniük a gyomorsavas fürdőt, az epesavak és az emésztő enzimek „támadását”. Ennek érdekében a korszerű készítmények savvédő köpennyel biztosítják a baktériumok útját az emésztőrendszeren át. Érdemes az erre való utalást is keresnünk a feliratok között.

A bevitt baktériumok sok esetben napok alatt ki is ürülnek a bélből, megtelepedésüket, kolóniaképzésüket azonban úgynevezett prebiotikumokkal támogatni lehet. Ezek az anyagok – mint például a frukto-oligoszacharid és az inulin – elősegítik a gyorsabb szaporodásukat.

A doboz ára helyett nézzük meg a napi költséget! Ha a baktériumok képesek megtelepedni, hatásuk tartós; pótlásukról nem kell mindennap gondoskodni. Ha az egyensúly fenntartásához elegendő hetente egy-két adag, akkor egy doboz sokáig kitart, és az egy napra jutó költség kedvező.

Mi okozhat végbéltáji fájdalmat? Nézzen utána nálunk, csak egy kattintás!

Probiotikum: betegség szerint kombinálva

A különböző baktériumok, illetve azok kombinációi eltérően hatnak a bélnyálkahártya és az immunrendszer sejtjeire, így bizonyos társításoktól nagyobb hatékonyság várható:

  • Antibiotikum okozta hasmenés megelőzésére és kezelésére: Bacillus clausii, Bifidobacterium infantis, B. lactis, E. faecium (felnőtt), L. acidophilus, L. bulgaricus, L. casei, LGG, S. boulardii
  • Streptococcus thermophilus Clostridium difficile okozta hasmenés (CDAD) megelőzésére és kezelésére: Bifidobacterium bifidum (kombinációban), B. longum, L. acidophilus (kombinációban), L. bulgaricus, L. casei, LGG, S. boulardii
  • Csecsemőkori kólika kezelésére: L. reuteri DSM
  • Laktóz-intolerancia tüneteinek javítása: L. bulgaricus + Str. thermophilus
  • Irritábilis bél szindróma (IBS) tüneteinek javítására: Bifidobacterium infantis, B. lactis, L. plantarum, L. reuteri

Forrás: Kovács Márta gyógyszerész: Górcső alatt a probiotikumok