Jelenlegi hely

Hirdetés

Izomláz

Majdnem mindenki számára ismert az izomláz kellemetlensége, amit az izmok túlzott igénybevétele vált ki. Gyakran olyan embereken alakul ki, akik nem mozognak rendszeresen, így azonnal meg is erőltetik testüket. Azonban magukat a versenysportolókat sem kerüli el az izomláz - egy jó rövidtávfutó is izomlázat kap a felkarjában az első súlylökés alkalom után.

Az izomláz tünetei

A szokatlan fizikai megterhelés után az izomláz megjelenésig néhány óra vagy akár 1 nap is eltellik. Az érintett izmok nyomásérzékenyek és minden mozdulatra fájnak. Egy jelentős izomláz sorána az izom feszül, megduzzadt és forró.

Az izomláz esetleges komplikációi

Az izomlázat, a korábban gondoltakkal ellentétben, nem az izom "savanyosodása" okozza. Sokkal inkább az a terhelés következményeként az izomrost finom szakadásai felelősek a fájdalomért.

Mit tehet Ön izomláz esetén

Leggyorsabban akkor múlik el az izomláz, hogyha az izomzat mozgásban marad, például könnyű streching-gel, kerékpározással vagy sétával.
Egy meleg fürdő megnyugtatja az izomzatot és csökkenti a fájdalmat.
A meleg célzott alkalmazása, például meleg borogatás is hasonlóan fájdalomenyhítő lehet.
A masszirozás az izomfeszülést lazzíthatja és ezáltal enyhíti a panaszokat.
A természet is segít: gyógynövényes pakolás és borogatás (árnika).
Amennyiben a fájdalom nagyon erős, úgy rövid időre segíthet egy fájdalomcsillapító is.

Mit tehet az orvos izomláz esetén

Tisztázatlan izomfájdalom esetén az orvos kikérdezéssel és vizsgálattal fogja tisztázni, hogy valójában tényleg csak ártatlan izomlázról van szó. Erős fájadlomesetén fájdalomcsillapító tablettát írhat elő.

Az izomláz megelőzése

Fizikai megerőltetés előtt az izomzatot jól be kell melegíteni, például gimnasztikai vagy nyújtógyakorlatokkal.
Ha valaki nem mozog rendszeresen, akkor nem szabad rögtön nagy fizikai teljesítményt elvárnia. A lassú teljesítménynövekedés az izomláz kialakulását megelőzheti.