Jelenlegi hely

Hirdetés

Dohányzásról leszokás

A dohányosok megnövekedett rizikónak teszik ki egészségüket. Szívbetegség, magas vérnyomás, érszűkűlet, krónikus hörghurut, daganatos megbetegedés, az magzat károsodásának veszélye - csak néhány a nikotin okozta ártalmakból. Az egészség és a jó közérzet miatti aggodalom az alapja a dohányzásról való leszokásnak. A szándék könnyen meghozható, a gyakorlatba átültetés viszont nagyon nehéz.

Erős dohányosoknál jelennek meg az elvonási tünetek:


  • - idegesség és nyugtalanság,
    - fáradtság,
    - alvászavarok,
    - koncentrációzavarok,
    - ingerlékenység, depresszív hangulat,
    - megnőtt étvágy, falánkság,
    - súlynövekedés- a férfiak átlagosan három kilót, a nők négy kilót híznak a dohányzás abbahagyása után.

A testi elvonási tüneteknél sokkal súlyosabbak a pszihés problémák. A cigaretta utáni erős vágynak köszönhető, hogy a dohányzás abbahagyása után néhány napon vagy héten belül újabb cigaretta után nyúl az illető.
Mégis megéri az első, talán legnehezebb napokat, heteket átvészelni. Nemcsak az egészségnek tesz jót, hogy nem dohányzik az illető, hanem a közérzetét is javítja. A nem dohányzás néhány pozítiv hatása:
- a dohányos köhögés megszűnik, a légzés könnyebbé, jobbá válik,
- a fizikai teljesítmény fokozódik,
- a bőr lassabban öregedik és a fogak nem színeződnek sárgára,
- az ízlelő- és szaglóképesség javul,
- csökken a hajlam a megfázásra,
- a lakás és a ruhák nem bűzlenek a cigarettaszagtól, hamarabb kap csókot nem dohányzótól,
- spórolni is tud.




Mit tehet Ön dohányzásról leszokás esetén


Fontos a szilárd elhatározás: soha többet rágyújtani! Az általános mondás, "minden nap egy szállal kevesebbet szívok" nem vezet eredményre.
A nikotin utáni vágy nemcsak testi szokásokat vált ki. A dohányos hozzászokik bizonyos helyzetekhez, mint pl. társaságban, étkezés után, telefonáláskor, stresszhelyzetekben. Legjobb, ha a leszokással egy testi és lelki pihenés, lazítás, szabadság utáni időszakban próbálkozik. Számos, jellegzetes dohányzási szokás elmarad és az új benyomások elterelik a figyelmet a cigaretta utáni vágytól.
Tűzzön ki személyes jutalmat, kisebb jutalmat egy hónapnyi, nagyobb jutalmat fél évnyi nemdohányzás után.
Tájékoztassa a családját, barátait és munkatársait az elhatározásról, hogy támogatni tudják.
Ne csak édességgel helyettesítse a cigarettát, hanem olyan dolgokkal is, amik örömet szereznek.
Tájékozódjon szakembereknél, orvosoknál!
Nikotinkészítmények (nikotintapasz, nikotinrágógumi) az "első nemdohányzó időszakban" alkalmazva enyhítik az elvonási tüneteket.